ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی چگونه است ؟

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی با مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی برای شرکت هایی صورت می پذیرد که قبلا در سامانه اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ثبت شرکت انجام داده باشد. همچنین ثبت نام اطلاعات شرکت در ارگان بالا دستی اداره کل تجهیزات پزشکی یعنی سازمان غذا و دارو لازم است.

اداره کل تجهیزات پزشکی با توجه به اینکه تجهیزات پزشکی بصورت مستقیم با سلامت افراد در ارتباط است برای صدور این مجوز حساسیت به خرج داده و داشتن تحصیلات دانشگاهی و تخصص کافی را لازمه صدور این مجوز می داند.

در واقع سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت تجهیزات پزشکی همان سرمایه لازم برای ثبت یک شرکت بصورت حقوقی است چون بستگی به دامنه فعالیت و گستردگی یک شرکت این عدد می تواند نوسان زیادی داشته باشد.

به استناد جزء ب از بند 11 ماده 1 قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیاست های کلی نظام در حوزه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغی مورخ 19/ 11 /91 و تحقق بند 4 سیاست های کلی سلامت ابلاغی مورخ 18 / 01 / 93 رهبری، تولید کنندگان تجهیزات پزشکی باید نسبت به ارتقاء سطح کیفی محصولات خود اقدام کرده و محصولی که قابلیت رقابت با محصول مشابه خارجی با کیفیت را داشته باشد تولید کنند.

  • ماده 15 آئین نامه تجهیزات پزشکی ثبت یک شرکت تولیدی وسایل و تجهیزات پزشکی
  • ماده 24 آئین نامه تجهیزات پزشکی اقدام به واردات وسایل و تجهیزات پزشکی
  • ماده 41 آئین نامه تجهیزات پزشکی اقدام به صادرات وسایل و تجهیزات پزشکی
  • ماده 49 آئین نامه تجهیزات پزشکی به امر توزیع و عرضه وسایل تجهیزات پزشکی
  • ماده 32 آئین نامه تجهیزات پزشکی در حوزه خدمات پس از فروش وسایل و تجهیزات پزشکی
  • طبق مصوبه کمیته تجهیزات پزشکی به عنوان مشاور و تجهیز کننده مراکز پزشکی و درمانی مبادرت نمایند .
  • طبق مصوبه کمیته تجهیزات پزشکی می توانند فعالیت های کنترل کیفی مربوط به تجهیزات پزشکی مبادرت نمایند .
  • طبق مصوبه کمیته تجهیزات پزشکی اقدام به ارائه خدمات پس از فروش به عنوان شرکت ثالث بنمایند .
  • به عنوان مشاور فنی تجهیزات پزشکی فعالیت نمایند .
  • به عنوان ممیز و ارزیاب تجهیزات پزشکی فعالیت نمایند

شناسنامه با توجه به بازرسی ها و بررسی های دوره ای از شرکت چنانچه شرکت ضوابط و مقررات  مندرج در آئین نامه تجهیزات پزشکی را رعایت نکنند می تواند ابتدا با اخطار و سپس به جریمه و لغو شناسنامه منتج شود

ثبت شرکت تولیدی، واردکننده و توزیع کننده مثل فروشگاه یا مغازه تجهیزات پزشکی

برای ثبت نام در imed می بایستی از منوی میز خدمت الکترونیکی تشکیل الکترونیکی پرونده تا صدور مجوز یا همان لینک https://register.imed.ir ریجستر دات ای مد اقدام به ورود یا ثبت نام انواع شرکت تجهیزات پزشکی نمود. در واقع شرایط ثبت نام در سامانه imed همان ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها می باشد. مرحله بعدی ثبت محصول تجهیزات پزشکی است.

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی در imed

به دلیل درآمد بالای صنعت تجهیزات پزشکی طرفداران زیادی پیدا کرده است. در زمینه تجهیزات پزشکی شاهد پیشرفت های بسیار زیادی هستیم. رشد بالای این پیشرفت ها باعث شده بسیاری به فکر وارد کردن تجهیزات پزشکی و کار در این زمینه بیافتند. قبل از این که بدانیم تاسیس شرکت تجهیزات پزشکی و تحریر اساسنامه شرکت های تجهیزات پزشکی چگونه انجام می شود خوب است بدانیم به چه تجهیزاتی، تجهیزات پزشکی می گوییم

مستندات لازم در ثبت اطلاعات محصول در سامانه IMED

مجوز مغازه تجهیزات پزشکی

  • مدارک لازم را تحویل بدهید.
  • کارشناسان مدارک را بررسی میکنند.
  • در صورتی صحت مدارک و شرایط کدی برای شما در نظر گرفته می شود.
  • فرمی برای شرکت تولید کننده خارجی به شما تحویل داده خواهد شد.

راه اندازی فروشگاه تجهیزات پزشکی

شما برای راه اندازی فروشگاه تجهیزات پزشکی می توانید به دو صورت اقدام کنید. در اولین روش باید خودتان برای این کار اقدام کنید. همان طور که می دانید انجام امور اداری با فراز و نشیب های زیادی همراه است.

مشاوره ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی در قالب ها و شکل های مختلف و توسط افراد حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت تهیه و به بازار عرضه می شوند.  وسایلی مانند ویلچر ، عصا ، ساق بند ، کمربند ، زانو بند  و … و دستگاه های فیزیوتراپی ، ام آر ای و… و قلب مصنوعی ، ریه مصنوعی ، زانوی مصنوعی  و … همه به نوعی جزء تجهیزات پزشکی شناخته می شوند.

اساسنامه شرکت های تجهیزات پزشکی

  • ماده ی 15 می گوید شرکت ها می توانند در زمینه تولید وسایل و تجهیزات پزشکی فعالیت کنند.
  • طبق قانون این شرکت ها می توانند به واردات وسایل و تجهیزات پزشکی بپردازند.
  • طبق ماده 32 شرکت های تجهیزات پزشکی می توانند در حوزه وسایل و تجهیزات پزشکی به ارائه خدمات بپردازند.
  • ماده 41 می گوید این شرکت ها می توانند وسایل و تجهیزات پزشکی را صادر نمایند.
  • بر اساس ماده 49 شرکت های تجهیزات پزشکی می توانند در عرصه توزیع و عرضه تجهیزات پزشکی فعالیت کنند.
  • انجام خدمات در زمینه کنترل کیفی تجهیزات پزشکی مربوطه
  • ارائه مشاوره به موسسات پزشکی مختلف و نیز ارائه تجهیزات به آن ها
  • انجام خدمات ارزیابی و ممیزی
  • انجام خدمات در زمینه مشاوره فنی برای تجهیزات پزشکی
  • تولید در زمینه وسایل و تجهیزات پزشکی

براساس قوانین تجارت، شرکت های تجاری در ۷ گروه تقسیم بندی می شوند

  • شرکت های سهامی: شامل شرکتهای سهامی عام و شرکتهای سهامی خاص هستند
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • شرکت های تضامینی
  • شرکت های مختلط سهامی
  • شرکت های مختلط غیر سهامی
  • شرکت های نسبی
  • شرکت های تعاونی تولید و مصرف

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی در قالب سهامی خاص  و مسئولیت محدود

البته فعالیت تجهیزات پزشکی در قالب شرکت های دیگر از جمله تضامنی و نسبی هم می تواند انجام پذیرد و مشکل قانونی و حقوقی در این زمینه وجود ندارد. ولی به دلیل اینکه این نوع شرکت ها رایج نبوده و توان مالی و بزرگی دو نوع شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را ندارند برای ثبت شرکت تجهیزات پزشکی توصیه نمی شوند

شرکت تجهیزات پزشکی با مسئولیت محدود در عملکرد و نوع فعالیتش تفاوت چندانی با شرکت سهامی خاص ندارد.

اما به دلیل اینکه سرمایه در شرکت های با مسئولیت محدود بصورت اعلامی می باشد و 35% آن در حساب شرکت نیاز نیست سپرده شود به همین دلیل این نوع شرکت ها در مقایسه با شرکت های سهامی خاص اقبال و توجه کمتر مشتریان را به خود اختصاص داده اند. سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت تجهیزات پزشکی با مسئولیت محدود یک میلیون ریال و بصورت اعلامی می باشد .

حداقل دو نفر شریک برای ثبت این شرکت مورد نیاز است که این دو نفر و یا هر تعدادی بیشتر از این دو نفر سرمایه توافق شده را اعلام و در اختیار مدیر عامل قرار می دهند . مدیر عامل باید تعهد دهد که پس از مدتی مشخص این سرمایه را از شرکا دریافت و تادیه نماید . سرمایه در شرکت تجهیزات پزشکی با مسئولیت محدود به سهام تقسیم نشده و هر کدام از شرکاء به اندازه سهم خود در شرکت متعهد و پاسخگو می باشند

پس از فراهم نمودن شرایط اولیه ثبت شرکت تجهیزان پزشکی با مسئولیت محدود نوبت عقد قرار داد با یک شرکت مشاور حقوقی می باشد تا مشاور فرآیند ثبت را با توجه به خواسته شما دنبال کند. سپس باید کپی مدارک شناسایی به همراه گواهی عدم سوء پیشینه ، اقرارنامه امضاء شده شرکا ء ، ارائه مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی  و وکالتنامه باید در اختیار مشاور قرار گرفته تا فرآیند ثبت انجام شود

  • حداقل دو عضو باید حضور داشته باشند.
  • سرمایه اولیه صد هزار تومان مورد نیاز است.
  • نیاز به تعهدی برای پرداخت کل سرمایه می باشد.

  • – فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
  • – تکمیل فرم تعیین نام
  • – پرداخت مبلغ تعین شده به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تعیین نام
  • – دو برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکتنامه توسط شرکاء
  • – دو نسخه شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل و امضاء ذیل شرکتنامه توسط کلیه سهامداران
  • – دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  • – دوبرگ صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیأت مدیره که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
  • – دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
  • – تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیر دولتی بودن آن.
  • – تصویر شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضاء هیأت مدیره باشد
  • – معرفی نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضاء هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی و آگهی تاسیس با آخرین تغییرات آن.
  • – اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها.

در ثبت شرکت سهامی خاص سرمایه شرکاء به سهام تقسیم می شود. مسئولیت هر کدام از شرکا به اندازه سهم شان می باشد. دقت کنید که قبل یا بعد از نام شرکت حتما باید کلمه سهامی خاص بدون فاصله ذکر گردد.

  • حضور حداقل 3 عضو الزامی است.
  • 2 بازرس باید وجود داشته باشند. بازرس ها نمی توانند جزء سهام داران باشند و نیز نباید با مدیر عامل نسبت فامیلی داشته باشند.
  • 35 درصد از سرمایه شرکت باید در ابتدا پرداخت گردد
  • حداقل سرمایه صد هزار تومان می باشد.

  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای مشغول فعالیت باید ارائه گردد
  • اقرارنامه را آماده کنید و به امضای همه سهامداران برسانید سپس تحویل دهید.
  • باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه دهید.
  • هنگامی که نیاز به اخذ مجوز باشد باید مراحل آن را طی نمایید.
  • هنگامی که وکیل در حال پیگیری امور است ارائه وکالتنامه ضروری است

نکات مهم ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

  1. تعیین نام اولیه شرکت
  2. تایید نهایی نام بعد از ۴ روز کاری
  3. در صورت رد نام در مرحله تایید نهایی ایراد اعلام شده رفع و با هماهنگی با موکل نام اصلاح شده درهمان روز تایید می گردد.
  4. دریافت پرونده تایید شده از اداره ثبت و ارسال پرونده به علاوه برگه نام به موکل جهت افتتاح حساب بانکی بنام شرکت
  5. تحویل فیش بانکی و نامه پلمپ شده بانک توسط موکل به دفتر مرکزی
  6. ارجاع مدارک بانکی دریافت شده از موکل به اداره ثبت شرکتهای تجاری تجهیزات پزشکی
  • در صورت مجوزی بودن موضوع مجوز نیز به همراه مدارک بانکی ارسال می شود.
  1. تایید موضوع توسط اداره ثبت تجهیزات پزشکی
  2. انجام دفتر نویسی پس از ۷ روز از شروع مراحل ثبت شرکت
  3. دریافت شماره ثبت و آگهی تاسیس ۳ الی ۵ روز پس از دفتر نویسی شدن
  4. دریافت روزنامه رسمی ۱۵ روز پس از آگهی تاسیس توسط اداره پست

اداره کل تجهیزات پزشکی و لزوم صدور مجوز

اداره کل تجهیزات پزشکی با هدف ایجاد اصلاحات در روند کارشناسی و یک بانک اطلاعاتی جامع و اطلاع رسانی گسترده، اقداماتی کرده است. اقدامات در دست اجرا باعث می شود کارشناسی ها با دقت بیشتری انجام شوند برای صدور مجوز شرکت تجهیزات پزشکی، اداره کل تجهیزات پزشکی به مشخص کردن نیازها و اولویت بندی ها می پردازد.

چه زمانی مجوز واردات صادر می گردد؟

اگر محصولات و تجهیزات تولیدی یا نمایندگی، با شرایط دریافت گواهی در زمان ثبت وسیله مورد نظر مغایرتی داشته باشد، مجوز واردات صادر نمی شود.

اهمیت ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

فعالیت در زمینه تجهیزات پزشکی به صورت مستقیم با سلامتی جامعه در ارتباط است. مسلم است که باید نظارت بسیار دقیقی بر این حوزه حاکم باشد. به همین دلیل متقاضیان ثبت این نوع شرکت ها باید به اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کنند و مراحل اخذ مجوز تولید تجهیزات پزشکی لازم را طی نمایند

شرایط اخذ پروانه کسب تجهیزات پزشکی

  • شرکت تجهیزات پزشکی باید در اداره کل ثبت شود

برای شناسنامه شرکت تجهیزات پزشکی باید به سایت اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کنید و دفترچه راهنما را از اداره مهندسی و نگه داری تحویل بگیرید.

  • دریافت کد مخصوص تجهیزات پزشکی

سیستم کدگذاری تجهیزات پزشکی، مجموعه ای است از عنوان هر یک از تجهیزات و نیزهای کدهای منحصر به فرد آن ها.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – مراکز درمان – تولید کننده های ایرانی یا خارجی – افرادی که به واردات مشغول هستند، وزارت بازرگانی، قوه قضائیه، وزارت  علوم و… از جمله مجموعه هایی هستند که از این سیستم کد گذاری استفاده می کنند.

  • واحدهای تولیدی که در خارج از ایران مشغول فعالیت هستند، شرکت نماینده آن ها باید برای تعیین کد تجهیزات اقدام کند. هنگام انجام عملیاتی مانند توزیع، ترخیص و واردات و… این کدها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • برای تجهیزات پزشکی، کلاس خطر مشخص می شود. بر اساس اصول 16 گانه که در جزوه راهنمای طبقه بندی وسایل پزشکی مشخص شده است، تجهیزات دسته بندی می شوند.
  • فرم ثبت تجهیزات پزشکی برای شرکت خارجی هم باید تکمیل شود. هدف مهم از ثبت تجهیزات پزشکی این است که کارشناسی های دقیقی انجام شود، ارزیابی های مشخصی از جهت ایمنی و اثر بخشی باید انجام شود و بانک اطلاعاتی کاملی از تجهیزات مجاز به ورود، ایجاد گردد تا بتوان ان ها را به صورت قانونی مدیریت کرد

نکات مهم در تکمیل فرم اخذ مجوز شرکت

  • فرم درخواست مجوز تجهیزات پزشکی و جدول مشخصات، را با دقت مطالعه نمایید. در صورتی که این فرم ها نقص داشته باشد، پرونده بازگشت خواهد خورد و مدت زمان بیشتری برای اخذ مجوز صرف خواهد شد.
  • اصل یا کپی پروفرما را به همراه 6 نسخه کپی از آن باید ارائه دهید. در سربرگ باید آدرس محل کار، تلفن، فکس و نام شرکت فروشنده ذکر شود. هم چنین اطلاعاتی مانند نام خریدار، تاریخ صدور و انقضا و نیز شماره پروفرما هم باید ذکر شود.
  • اگر متقاضی به جز شرکت نمایندگی کار واردات تجهیزات پزشکی را انجام می دهد باید یک نسخه معرفی نامه از طرف نمایندگی ارائه شود که متقاضی را با اشاره به شماره پروفرما و یا فاکتور پیوست، تایید نماید.

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی را کجا انجام دهیم؟

امروزه تقریبا تمامی فرایند ثبت شرکت تجهیزات پزشکی آنلاین و در سامانه های موردنظر مانند ای مد می باشد این در حالی است که افراد وقتی شخصا برای این کار مراجعه می کنند با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. یکی از مشکلات همیشگی روند اداری پر از پیچ و خمی است که متاسفانه در کشور ما همیشه وجود دارد. علاوه بر آن عدم اطلاع از قوانین باعث می شود وقت و هزینه شما در مراحل متعددی هدر برود

مدارکی که باید برای اخذ مجوز تجهیزات تهیه نمود عبارتند از

-ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی موسسان شرکت
-ارائه مدرک تحصیلی حداقل لیسانس در یکی از زمینه های مهندسی پزشکی رشته‎ها‎ی پزشکی پیراپزشکی
-ارائه معرفی نامه از سوی شورای اصناف تجهیزات پزشکی
مراحلی که باید برای اخذ مجوز گذراند به شرح زیر است:
-پس از تحویل مدارک کارشناسان به بررسی آن می پردازند.
-پس از تاییدیه کارشناسان برای تجهیزات پزشکی کدی را ارائه می دهند.
-فرم مربوطه برای شرکت تولید کننده خارجی را دریافت نموده و آن را کامل کنند.

پس از اخذ مجوز متقاضیان می توانند طبق قوانین برای ثبت شرکت از قالب های گوناگونی که قانون ذکر کرده است اقدام کنند ولی بیشترین افراد در ایران به دو صورت ثبت سهامی خاص و با مسئولیت محدود که گذراندن مراحل آن آسان تر و قانونی می باشد اقدام می کنند در زیر به بررسی هر یک از این دو می پردازیم.
ثبت شرکت در قالب مسئولیت محدود: شرکتی است که برای امور تجاری تشکیل می شود و سرمایه هر یک به سهام تبدیل نشده و مسئولیت هر یک به میزان سرمایشان است.
اخذ مجوز برای شرکت تجهیزات پزشکی پس از ثبت شرکت برای دو گروه  الزامی است .
الف- تجهیزاتی که به وسیله تولید کنندگان داخلی تولید می شوند.
ب- تجهیزاتی که وارداتی هستند .

مراحل ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

اما افراد داوطلب برای ثبت شرکت تجهیزات پزشکی باید ابتدا زمینه فعالیت خود را در این حوزه مشخص بکنند و سپس با دریافت مجوز مربوطه از مرجع ذیصلاح اقدام به ثبت شرکت نموده و در صورتی که توانایی انجام تمامی زمینه های مربوطه را دارند در تنظیم اساسنامه ، شرکتنامه و اظهارنامه بتوانند بخوبی این موضوع را منعکس نمایند.

  • مراحل اخذ مجوز برای شرکت های فروش تجهیزات پزشکی

 در ابتدا شرکت تجهیزات پزشکی باید در اداره کل به ثبت برسد.
سپس می بایست کد تجهیزات پزشکی دریافت گردد و کلاس خطر وسیله تعیین شود. آیین نامه تجهیزات پزشکی ، در این رابطه مقرر می نماید :
شرکت های تولید کننده و نمایندگی ها باید قبل از اقدام به ثبت بر اساس ضوابط طبقه بندی وسایل پزشکی کلاس خطر وسیله مزبور را تعیین نمایند.تعیین کلاس خطر وسیله تنها زمانی نهایی می شود که به تایید اداره کل تجهیزات پزشکی برسد.
واحد تولیدی خارجی و شرکت نمایندگی موظفند تا مطابق با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی ، ایمنی و اثر بخشی وسیله را دریافت کنند.برای انجام این کار تولید کننده خارجی وسیله باید فرم درخواست ثبت محصول را تکمیل و با سایر مدارک مورد نیاز به شرکت نمایندگی ارائه نماید.

  1. تکمیل مدارک و تحویل به کارشناس
  • کپی مدارک شناسایی : کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • امضای اقرارنامه
  • مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع.
  1. تعیین و اعلام به کارشناس
  • نام
  • موضوع
  • میزان سرمایه
  • اعضای هیئت مدیره , سمت و میزان سهم الشرکه
  1. ثبت اولیه درخواست ثبت توسط کارشناس
  2. تکمیل مراحل ثبت و تکمیل پرونده
  3. انجام واریزی حق الثبت و حق تعیین نام
  4. ارجاع به کارشناس
  5. اعلام تایید یا اخطار توسط کارشناس اداره ثبت
  1. ارسال شرکت نامه , اساس نامه , صورتجلسه و تقاضانامه برای موکل جهت امضا
  2. انجام واریزی حق الدرج

۱- انتخاب کردن یک شریک برای خودتان

حداقل شرکا برای ثبت شرکت‌ با مسئولیت محدود ۲ نفر و برای شرکت‌ سهامی خاص و عام ۳ نفر است. با توجه به اینکه مسئولیت و حق رأی سهامداران با توجه به سرمایه‌ی اولیه‌شان تعیین می‌شود در نتیجه بهتر است کسی انتخاب شود که قابل اعتماد است.

۲- ثبت نام سامانه ثبت شرکتها

به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری بروید و در قسمت «اطلاعات متقاضی» مشخصات خودتان را وارد کنید.

۳- انتخاب نام برای شرکت

درقسمت «نام‌های درخواستی» بدون ذکر کلمه‌ی «شرکت» در ابتدای آن‌ نامی برگزینید.مجاز هستید ۵ نام شرکت را به ترتیب اولویت مورد نظر خود در فرم وارد کنید تا نهایتا یکی از آن‌ها انتخاب شود.می‌توانید فرم مربوط به توضیحات انتخاب نام را از همین قسمت دانلود و مطالعه کنید.

۴- مشخص کردن مدت و موضوع فعالیت شرکت

موضوع اصلی فعالیت شرکت و مدت آن را با انتخاب گزینه‌ی محدود و نامحدود انتخاب کنید. بعضی از فعالیت‌ها به اخذ مجوز نیاز دارند که لیست این فعالیت‌ها را می توانید دانلود و مطالعه کنید.اگر فعالیت موردنظرتان در سامانه مورد نظر قرار نداشت در قسمت شرح فعالیت آن را شرح دهید

۵- اضافه کردن آدرس شرکت

کد پستی را طبق اطلاعات اداره پست دریافت کنید و وارد کنید همچنین می‌توانید آدرس محل سکونت خود یا یکی از شرکا را وارد کنید و تمام مدارک از طرف سازمان ثبت شرکت‌ها به این آدرس برایتان ارسال میشود.

۶- تعیین سرمایه‌ی اولیه

شرکت‌های مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه‌ی مورد نظر خود و شرکت‌های سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را در این مرحله وارد کنند همچنین حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است.

۷- اضافه کردن نام شرکا

اگر تعداد شرکا بیشتر از ۱۵۰ نفر باشد، لیستی را که در این قسمت از سایت گذاشته شده است، همراه مدارک مورد نیاز به واحد ثبتی مربوطه پست کنید. نام حداقل یکی از شرکا را وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

۸- شرح وظایف اشخاص

فراموش نکنید تاریخ شروع فعالیت های آن ها را وارد کنید.

۹- مشخص کردن سهام اشخاص

با انتخاب نام هر یک از شرکا میزان سهام یا سرمایه‌شان را مشخص کنید.

۱۰- نمایندگی ها

اطلاعات نماینده‌ی شرکت و اختیارات آن در این قسمت وارد کنید.

۱۱- شعبه های شرکت

برای انتخاب نام شعبه نباید از نام شرکت اصلی و کلمه‌ی «شعبه» استفاده شود. اگر در حال حاضر قصد ثبت شعبه ندارید، می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرید

۱۲- انتخاب روزنامه‌ی سالی/مالی

روز و ماه سال مالی خود را در این قسمت وارد کنید بعد روزنامه‌ی مؤسسه یا شرکت خود را از لیست اسامی موجود برگزینید.

۱۳- متن صورت‌جلسه

طبق توضیحات سامانه صورت‌جلسه مؤسسین، هیئت مدیره یا رکن اداره‌کننده‌ی متناظر با نوع شخصیت حقوقی انتخابی را وارد کنید.

۱۴- اظهارنامه /تقاضانامه

متن اظهارنامه یا تقاضانامه‌ی خود را وارد کنید.

۱۵- اساسنامه

با زدن «دریافت متن اساسنامه» بر اساس اطلاعات واردشده در قسمت‌های قبلی فرمی برای شما ارسال می شود.

۱۶- شرکت‌نامه

با کلیک روی «دریافت متن شرکت‌نامه» متن آن برای ویرایش ظاهر می شود.

۱۷- ثبت خلاصه اظهارنامه/تقاضانامه

اگر اطلاعات و مدارکتان کامل باشد و قابلیت صدور باشد، آگهی آن ایجاد می شود.

۱۸- تکمیل مدارک

19- ارسال مدارک

شما می‌توانید وضعیت پرونده‌ی خود را از طریق کد رهگیری که در ثبت‌نام اینترنتی داده شده است پیگیری کنید.

نتیجه ارسال مدارک :

۱- رد شدن پرونده

اگر مدارک شما دارای ایراداتی باشد که قابل برطرف کردن نباشند، شرکت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و در این دسته قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی شما باید دوباره مراحل بالا را تکرار و اقدام به اخذ کد رهگیری جدید کنید.

۲- ناقص بودن پرونده

اگر نقص‌ها قابل برطرف شدن باشند. شما باید طبق ابلاغیه‌ای که برایتان ارسال می‌شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید.

۳- صدور آگهی

اداره‌ی ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده است و شما باید برای صدور آگهی اقدام کنید. البته پیش از آن باید به‌صورت حضوری به اداره‌ی ثبت شرکت مراجعه و پس از امضای دفاتر مدارک خود را دریافت کنید و به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه‌های لازم، آگهی تأسیس خود را در روزنامه رسمی کل کشور درج کنید. بعد از چاپ روزنامه رسمی باید دفاتر پلمپ تجاری یعنی دفتر کل و روزنامه‌ی شرکت را دریافت کنید. تا چند ماه بعد از تاریخ ثبت شرکت نیز فرصت دارید تا نسبت به تشکیل پرونده‌ی مالیاتی اقدام و کد اقتصادی اخذ کنید

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی برای انواع تجهیزات پزشکی

  • تجهیزات تشخیصی شامل دستگاه های تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص کمک می کند. نمونه هایی از دستگاه های اولتراسوند، MRI، اسکنر های PET و دستگاه های اشعه ایکس می باشد.
  • تجهیزات درمان شامل پمپ های تزریق، لیزرهای پزشکی و دستگاه های جراحی لیزیک می باشد.
  • تجهیزات نگهداری از زندگی برای حفظ عملکرد بدن بیمار مورد استفاده قرار می گیرد که شامل فن های پزشکی، انکوباتورها، دستگاه های بیهوشی، دستگاه های قلب و ریه، ECMO و دستگاه های دیالیز است.
  • مانیتورهای پزشکی به کارکنان پزشکی اجازه می دهد تا وضعیت پزشکی بیماران را ارزیابی کنند. مانیتورها می توانند علائم حیاتی بیمار و سایر پارامترهای شامل ECG، EEG و فشار خون را اندازه گیری کنند.
  • تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی به طور خودکار یا کمک به تجزیه و تحلیل خون، ادرار، ژن ها، و گازهای حل شده در خون است.
  • تجهیزات پزشکی تشخیصی نیز ممکن است در خانه برای اهداف خاصی استفاده شود، برای مثال برای کنترل دیابت
  • دستگاه های فیزیوتراپی مانند دستگاه های ثابت حرکتی غیر فعال (CPM)

موضع فعالیت شرکت تجهیزات پزشکی

-طبق ماده 15 در زمینه ی تولید وسایل و تجهیزات پزشکی
-طبق ماده 24 می توان وسایل و تجهیزات پزشکی را وارد کنند.
-طبق ماده 32 ارائه خدمات پس از فروش در حوزه وسایل و تجهیزات پزشکی
-طبق ماده 41 می توان وسایل و تجهیزات پزشکی را صادر کنند.
-طبق ماده 49 می توان وسایل و تجهیزات پزشکی را توزیع و عرضه کنند.
-ارائه خدمات کنترل کیفی تجهیزات پزشکی
-ارائه تجهیز و مشاوره تجهیزات پزشکی به موسسات پزشکی
-ارائه خدمات ممیزی و ارزیابی
-ارائه خدمات مشاوره فنی تجهیزات پزشکی
-ثبت شرکت تولیدی وسایل و تجهیزات پزشکی

مراحل صدور اخذ مجوز برای تجهیزات پزشکی

  • مراحل اخذ مجوز تجهیزات پزشکی عبارت است از :
  • ثبت شرکت در اداره کل تجهیزات پزشکی ( شناسنامه دار بودن شرکت در اداره کل تجهیزات پزشکی )
  • تعیین کد تجهیزات پزشکی
  • تکمیل فرم ثبت وسیله توسط شرکت تولید کننده خارجی
  • ارائه فرم تکمیل شده به همراه سایر مدارک مورد نیاز به اداره کل توسط شرکت نمایندگی و معرفی مسئول فنی شرکت جهت پاسخگویی به سوالات فنی کارشناسان
  • در صورت کافی بودن مدارک ارائه شده جهت احراز ایمنی و اثربخشی وسیله برای کمیته تخصصی مربوطه ، ثبت وسیله انجام و گواهی ثبت به متقاضی ارائه خواهد شد.در غیر این صورت عدم تایید اعلام و دلایل مربوطه به متقاضی اظهار خواهد شد.


مراحل صدور مجوز برای تجهیزات پزشکی

شرکت های نمایندگی به منظور اخذ مجوز تجهیزات پزشکی باید به ترتیب زیر اقدام نمایند:
ـ کد تجهیزات پزشکی باید تعیین شود.
ـ فرم ثبت وسیله توسط شرکت تولید کننده خارجی باید دریافت و تکمیل شود
ـ ثبت شرکت در اداره کل تجهیزات پزشکی الزامی است. به این معنا که شناسنامه دار بودن شرکت در اداره کل تجهیزات پزشکی الزامی می باشد.
ـ فرم تکمیل شده به همراه سایر مدارک مورد نیاز باید به اداره کل توسط نمایندگی ارائه و به مسئول فنی شرکت تحویل داده شود.

تکنیکال فایل تجهیزات پزشکی و ایزو پزشکی از الزامات تولید و ثبت شرکت تجهیزات پزشکی می باشد

شرایط ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

برای ثبت شرکت تجهیزات پزشکی به دلیل ارتباط مستقیمی که با سلامت افراد دارد گرفتن مجوز الزامی است که متقاضیان باید به اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کرده و پس از گذراندن مراحل مجوز را دریافت کنند.

ثبت شرکت تجهیزات پزشکی در اداره کل؛ جهت اخذ شناسنامه شرکت تجهیزات پزشکی باید به اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه و دفترچه راهنمای مربوطه را از اداره مهندسی و نگهداری دریافت کرد.

دریافت کد تجهیزات پزشکی

سیستم کدگذاری وسایل پزشکی مجموعه ای از عناوین تجهیزات پزشکی و کدهای خاص می‎باشد که برای کسب اطلاعات میان مراکز، سازمان‎ها‎ و شرکت‎ها‎ی مختلف مرتبط با تجهیزات پزشکی است که از جمله آنها می‎توان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز درمانی، تولیدکنندگان داخلی و خارجی، واردکنندگان، قوه قضائیه، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع، گمرکات، وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و اشاره کرد.

کلاس خطر تجهیزات پزشکی باید مشخص شود و تجهیزات پزشکی مطابق با اصول ۱۶ گانه مندرج در جزوه راهنمای طبقه بندی وسایل پزشکی انجام شود

ثبت تجهیزات پزشکی توسط شرکت تولیدکننده خارجی

فرم ثبت تجهیزات پزشکی توسط شرکت تولیدکننده خارجی الزامی است. هدف از ثبت تجهیزات پزشکی، انجام امور کارشناسی کیفی، ارزیابی تجهیزات پزشکی از نظر ایمنی و اثربخشی به صورت دقیق و ایجاد بانک اطلاعات متمرکز از تجهیزات پزشکی مجاز به ورود در کشور می باشد

در این مرحله واحد تولیدی خارجی و شرکت نمایندگی موظفند تا مطابق با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی، ایمنی و اثر بخشی وسیله را دریافت کنند. برای انجام این کار تولیدکننده خارجی وسیله باید فرم درخواست ثبت محصول را تکمیل نموده و به همراه مدارک مورد نیاز به شرکت نمایندگی تحویل دهد.

نکاتی در رابطه با تکمیل فرم برای اخذ مجوز تجهیزات پزشکی

فرم درخواست صدور مجوز تجهیزات پزشکی و جدول مشخصات کالا باید با دقت مطالعه و تکمیل شود. هرگونه نقص در این فرمها می تواند منجر به برگشت پرونده و ازدیاد مدت اخذ مجوز گردد
ارائه اصل یا کپی پروفرما به همراه شش نسخه کپی آن الزامی می‎باشد که در سربرگ آن باید شرکت فروشنده، آدرس محل کار، تلفن و تلفکس ذکر شود. همچنین نام متقاضی یا خریدار، شماره پروفرما، تاریخ صدور و انقضای آن باید .مشخص شود.
چنانچه واردات تجهیزات پزشکی، توسط متقاضی غیر از شرکت نمایندگی انجام می‎شود، ارائه یک نسخه معرفی نامه از شرکت نمایندگی جهت معرفی متقاضی به اداره کل تجهیزات پزشکی با اشاره به شماره پروفرما یا فاکتور پیوست الزامی می‎باشد.

مدارک مورد نیاز جهت صدور اخذ مجوز فروش تجهیزات پزشکی


اخذ مجوز برای ثبت تجهیزات پزشکی پس از ثبت شرکت برای دو گروه  الزامی است.
الف- تجهیزاتی که به وسیله تولید کنندگان داخلی تولید می شوند.
ب- تجهیزاتی که وارداتی هستند.

– ارائه مدارک شناسایی موسسان شرکت
– ارائه معرفی نامه از سوی اصناف تجهیزات پزشکی
– ارائه یک نسخه معرفی نامه از شرکت نمایندگی جهت معرفی متقاضی به اداره کل تجهیزات پزشکی با قید شماره پروفرما یا فاکتور
– ارائه اصل آخرین مدرک تحصیلی مرتبط با یکی از رشته های پزشکی ، پیرا پزشکی یا مهندسی پزشکی